The Focus Group Bespaartips:
5 tips om te besparen op uw telecomkosten
We leven nou eenmaal in een digitaal tijdperk. Alles gaat tegenwoordig over de telefoon. Bellen en SMS-en, maar ook internetten kan behoorlijk duur zijn afhankelijk van uw verbruik. Telecombedrijven spelen daar handig op in, maar de aanbiedingen zijn niet altijd even transparant. Zo betaalt u soms voor belminuten en internet dat veel te snel en veel te duur is voor de zaken die u wilt doen. De adviseurs van The Focus Group hebben deze week 5 tips om u te helpen besparen op uw telecomkosten.
1. Zet uw verwachtingen op papier
Is het voldoende voor u om te kunnen bellen en SMS-en? Of wilt u ook kunnen mailen en surfen aan een degelijke snelheid? Of doet u soms aan downloaden en/of streamen? Hoeveel personen in uw huishouden gaan gebruik maken van deze diensten? Dit zijn belangrijke vragen om uzelf te stellen. Zo voorkomt u dat u straks betaalt voor iets wat u eigenlijk helemaal niet nodig heeft.
2. Neem geen toestel op afbetaling
Het klinkt altijd heel verleidelijk. Een gloednieuwe smartphone van bijna €800,- voor maar een paar tientjes per maand. Op 13 juni 2014 heeft de hoge raad bepaald dat de aanschaf van een mobiele telefoon €250,- of meer bij een mobiel abonnement hetzelfde is als een lening. Dat betekent dus ook dat u wordt aangemeld bij het BKR. Het is vergezocht maar in principe kan het kopen op afbetaling van een dure telefoon het kopen van een huis in de weg staan. Hierdoor wordt het hypotheekbedrag wat u maximaal kunt lenen lager, waardoor u misschien net niet uw droomhuis kunt kopen. Daarnaast kunnen telecomproviders tot wel 14% aan rente in rekening brengen voor deze lening. Het is veel verstandiger om eerst een tijdje te sparen om dan een nieuwe telefoon aan te schaffen dan om dat op afbetaling te doen.
3. Neem uw diensten zo veel mogelijk af bij de zelfde provider
Wat verstaan we nou onder telecom diensten? Bellen en SMS-en natuurlijk, maar tegenwoordig ook bijvoorbeeld thuis internet en uw digitale TV zenders. U kunt op zoek gaan naar de meest voordelige pakketten door elke dienst apart te vergelijken. Tegenwoordig hebben veel providers zogenoemde “all-in-one” pakketten. Zo heeft u al uw diensten als TV, Internet en Telefonie allemaal onder 1 dak. Daarnaast bieden veel providers ook kortingen voor klanten die ook de mobiele abonnement over willen sluiten om zo ècht alles onder 1 dak te hebben.
4. Zoeken naar de juiste pakketten die u van al uw behoeftes voorzien
Voordat we vaste abonnementen hadden was het nog allemaal vrij ingewikkeld. U betaalt €0.xx per minuut voor het bellen naar vaste tarieven, €0.xx per minuut voor het bellen naar provider A, €0.xx per minuut naar provider B etc. Tegenwoordig gaat het allemaal net even anders. De meeste providers hebben ook pakketten waarbij u bijvoorbeeld gratis onbeperkt kunt bellen naar alle vaste nummers die ook bij dezelfde provider zijn aangesloten. Sommige providers laten u zelf een aantal mobiele nummers kiezen die zijn aangesloten bij de zelfde provider om onbeperkt mee te bellen. Als 4 van de 5 van uw vrienden nou bij provider A zitten kan het wel eens handig zijn om gebruik te maken van zo een pakket. Dan kunt u besparen op uw rekening door te kiezen voor minder minuten voor alle vaste en mobiele nummers omdat u gratis en onbeperkt kunt bellen met bepaalde nummers.
4. Maak gebruik van online vergelijkers
Het is natuurlijk verleidelijk om de winkel binnen te lopen om vervolgens naar buiten te stappen met een gloednieuwe telefoon met abonnement. Een goede verkoper heeft u dan ook zo omgepraat. Het is veel verstandiger om gebruik te maken van de talloze telecomvergelijkers die u op internet kunt vinden. Zo heeft u vaak inzicht op de prijzen en tarieven van meerdere telecomproviders in een oogopslag, en ziet u gelijk welke provider het voordeligste voor u uit zou pakken.